FysioExpert stapte versneld over naar videoconsulten: Emile van Beijeren vertelt hoe
Columns‘Het weekend voor de eerste corona-persconferentie bereidden we ons al voor op het ergste. We hebben veel en snel uitgerold. eHealth stond al wel op onze lijst als ondersteunend aan de normale therapie, maar de implementatie kwam nu in een stroomversnelling. In 2, 3 dagen is het hele team omgeschoold om cliënten op afstand te kunnen begeleiden met FysioExpert@Home. Daarvoor gebruiken we Physitrack.’
Fysiotherapie op afstand
‘Vervolgens zijn we actief gaan bellen. Er waren cliënten die zelf al belden. “Zijn jullie nog open?” of “Ik durf het niet aan om langs te komen.” Iedere fysiotherapeut sprak met zijn of haar cliënten om te benadrukken dat we hen niet laten zitten. Dat het mogelijk is om op afstand te helpen en dat we daarvoor online videoconsulten en huiswerkoefeningen op maat kunnen leveren. Cliënten waren opgelucht dat de behandeling die eerst in de praktijk plaatsvond, op deze manier op aangepaste wijze thuis kon worden voortgezet.
Het werkt simpel. De fysiotherapeut nodigt vanuit zijn account mensen uit. De cliënt krijgt een e-mail met een link naar het trainingsschema of de videochat. Als cliënten ook een account aanmaken (hoeft niet, red), dan kunnen ze de oefeningen afvinken, vragen stellen in een chat en videobellen met de fysiotherapeut.’
Elkaar helpen
‘We hebben het nu druk, hoewel natuurlijk anders dan vóór de coronacrisis. We ondersteunen de huisartspraktijken en de ziekenhuisafdelingen cardiologie en orthopedie door mensen met klachten aan het bewegingsapparaat te begeleiden in FysioExpert@Home. Ook maken we elke dag een YouTube-video waarin we workouts delen en tips over de 4 kernwaarden van de gezondheid; beweging, voeding, ontspanning en een positieve mindset. Deze zijn voor iedereen, ook niet-cliënten, gratis toegankelijk. In deze periode willen we solidair zijn.’
Goede zorg, gezond verstand
‘We hebben met het hele team de cases doorgenomen en veel geschakeld met ketenpartners om te bepalen voor welke cliënten behandeling in de praktijk medisch noodzakelijk is, omdat ze anders achteruit gaan en vermoedelijk een beroep moeten doen op andere, of intensievere zorg. En natuurlijk houden we ook rekening met oudere mensen die niet altijd online kunnen. Hen brengen we thuis schema’s en oefenmateriaal – op gepaste afstand. De afspraak doen we telefonisch. We vragen hoe de oefeningen gaan én hoe het verder met hen gaat. Want deze tijden kunnen erg eenzaam zijn.’
Tip
‘Twijfel je als fysiotherapeut aan ehealth en videoconsulting? Besef wel dat het nu in een stroomversnelling zit. Mensen leren er mee werken, omdat het niet anders kan. Zo verdwijnt er al een heel belangrijke drempel. Ik kan me voorstellen dat mensen – zowel fysiotherapeuten als cliënten – na de coronacrisis vaker op deze manier willen werken. Al kan het nooit de fysieke behandeling vervangen, in sommige gevallen kan het een mooi alternatief of aanvulling zijn. Het loont dus om je er nú in te verdiepen.’
Reacties (0)