Welke fysio-trends kunnen we in 2018 verwachten?
NieuwsNa onze terugblik op 2017 kijken we nu naar het aankomende jaar: wat kunnen we verwachten dit jaar, wat zijn de trends en hoe kunnen we hierop inspelen?
Patiënt vertoont consumentengedrag
De patiënt toont steeds meer consumentengedrag. Dit betekent dat ze zich niet altijd meer laten leiden door het advies dat de zorgverlener meegeeft. Ook nu steeds meer patiënten (in 2017 51%(1)) op eigen initiatief een fysiotherapeut bezoeken, wordt het belangrijk om stappen te ondernemen zodat potentiële patiënten jou weten te vinden. De patiënt verkiest dan ook kwaliteit boven kwantiteit: 57% is bereid tien kilometer of meer te reizen als daar kwaliteit tegenover staat. Eén op de zes patiënten is zelfs bereid om hiervoor 20 kilometer te reizen(2). De kwaliteit wordt door de patiënt bepaald op basis van de aanwezigheid van deskundigheid, specialisatie en recensies van andere patiënten.
Online gedrag en technologisch ontwikkelingen
Nu patiënten zelf op zoek gaan naar een fysiotherapeut, wordt daarbij veel gebruikt gemaakt van internet en mobiele apparaten. 90% van de mensen tussen de 25 en 65 jaar maakt gebruik van internet, waarvan 88% ook op zijn mobiele telefoon internet heeft(3). De online vindbaarheid en zichtbaarheid van jouw praktijk wordt dus steeds belangrijker. Denk hierbij aan de positie in de zoekresultaten in zoekmachines en de aanwezigheid op vergelijkingssites of platformen zoals zorgkaartnederland.nl, defysiotherapeut.nl en solvo.nl. Vergelijkingssites hebben tevens de optie om recensies en waarderingen toe te kennen. Ook op Google kan een patiënt een Google-review toevoegen. Deze praktijkervaringen zijn van essentiële waarde voor een potentiële klant in het keuzeproces. Ruim 70% van de consumenten laat zich beïnvloeden door een klantbeoordeling bij de aanschaf van een product of dienst(4).
Onderscheid maken
Voor de fysiotherapeut wordt het steeds belangrijker om onderscheidend vermogen te creëren. Fysiotherapeuten richten zich bijvoorbeeld op één bepaald specialisme of behandeling, zoals kinderfysiotherapie, obesitasbehandeling of schouderblessures, zodat ze doelgroepspecifieke zorg kunnen bieden. Ook willen praktijken zich onderscheiden door innovatieve behandelingen aan te bieden, maar ook nieuwe diensten en ruimere openingstijden.
Samenwerkingen
Wat we het afgelopen jaar veel hebben gezien is dat steeds meer fysiotherapeuten een samenwerking aangaan, fysiotherapeuten maken deel uit van een multidisciplinair netwerk door een intensievere samenwerking in de eerste lijn of tweede lijn aan te gaan. Ook gaan steeds meer praktijken samenwerken met sportscholen, ook als onderdeel van preventie.
Bronnen:
(1) Onderzoek Rabobank Cijfers & Trends – Branche-informatie Fysiotherapeuten
(2) https://www.medicalfacts.nl/2017/09/05/fysiotherapie-patient-verkiest-vaker-kwaliteit-reistijd/
(3) http://statline.cbs.nl/Statweb/publication/?VW=T&DM=SLNL&PA=83429NED&D1=20-24&D2=3-6&D3=0&D4=0,l&HD=160622-0920&HDR=G3,T,G2&STB=G1
(4) https://www.marketingfacts.nl/topic/reviews
Reacties (0)