Kan een e-consult het reguliere consult vervangen in de fysiotherapie?
NieuwsWe leven in een digitale wereld waarin online zichtbaarheid steeds belangrijker wordt (dit konden we al lezen in de blog van april). Om in te spelen op deze digitale en online trends zien we dat er binnen de fysiotherapie steeds meer gebruik wordt gemaakt van e-consulten. Wij vroegen ons af welke voordelen en welke nadelen een e-consult heeft en wat de ontwikkelingen hierin zijn. Daarom zijn we op onderzoek uitgegaan en hebben we een aantal bronnen gevonden waarvan we de relevantste informatie hebben kunnen samenvoegen tot dit artikel.
E-consulten
Een e-consult is een consult dat plaatsvindt via de digitale weg, zoals video(gesprekken) en e-mails. Toch is het e-consult (nog) niet erg populair onder zorgconsumenten. Zorgconsumenten die eerder gebruik hebben gemaakt van een videoconsult of een e-mailconsult zijn positiever dan zorgconsumenten die nog niet eerder te maken hebben gehad met e-consulten¹. Het e-consult kent voordelen en nadelen voor zowel de patiënt als de fysiotherapeut.
Voordelen e-consult
Voor de patiënt biedt een e-consult meer voordelen dan voor de fysiotherapeut. De patiënt heeft niet meer te maken met reistijd voor een consult van 20 tot 30 minuten, en onder andere daarom vindt 65% van de patiënten een e-consult makkelijker te combineren met dagelijkse activiteiten, blijkt uit onderzoek¹. Bovendien vindt 60% van de patiënten dat je tijdens een e-consult beter kunt nadenken over de vraag die je gaat stellen dan bij een gewoon consult. Voor de fysio levert een e-consult niet per se een tijdsbesparing op. Wel blijkt uit onderzoek dat het aantal benodigde behandelingen sterk daalt ten opzichte van de reguliere behandelingen, mét behoud van zorgkwaliteit².
Nadelen e-consult
Een e-consult heeft ook nadelen. Het grootste nadeel is dat de fysiotherapeut de patiënt niet fysiek kan onderzoeken. Nu is dat niet altijd nodig, maar de fysieke voortgang van een patiënt is makkelijker te monitoren in een reguliere behandeling dan tijdens een e-consult. Ook niet alle zorgverzekeringen vergoeden een e-consult en doen ze dat wel, dat gelden er bij elke zorgverzekering weer andere voorwaarden³. Ook patiënten zijn niet altijd enthousiast; 48% van de patiënten vindt dat een e-consult minder persoonlijk is dan een regulier consult¹.
Conclusie
Een e-consult kan niet per definitie een regulier consult vervangen. Voor een fysiotherapeut blijft het lastig een oorzaak van een fysieke klacht vast te stellen als zij de patiënt niet daadwerkelijk hebben gezien. Wel kan een videoconsult van pas komen in een later stadium van het behandelplan. Tevens kunnen video’s een mooie aanvulling zijn op de behandeling.
Er zijn inmiddels heel wat aanbieders op het gebied van digitale ondersteuning voor fysiotherapeutische oefeningen. De fysiotherapeut kan de patiënt toegang geven tot een digitaal programma waar de patiënt de nodige ondersteuning, voorbeelden, informatie, video’s en foto’s kan vinden. Zo’n programma helpt de patiënt herinneren en ondertussen kan de fysiotherapeut de resultaten monitoren, zodat dit in een vervolgconsult besproken kan worden. Om een e-consult laagdrempelig te maken, maken sommige fysiotherapeuten ook gebruik van WhatsApp. Door middel van deze app coacht de fysio de patiënt tijdens thuisoefeningen en kunnen er korte video’s worden verstuurd met voorbeeldoefeningen.
Eigen ervaring
Bied jij e-consulten aan in jouw praktijk? Laat ons weten wat jouw ervaring is met e-consulten.
Bronnen:
(1) https://www.ehealth-monitor.nl/wp-content/uploads/2017/09/Factsheet_eConsult_definitief.pdf
(2) http://www.movemens.nl/page/1041/e-health-in-fysiotherapie.html
(3) https://www.digitalezorggids.nl/digitale-dienst/videoconsult/artikel/videoconsult-veelgestelde-vragen
Reacties (0)